معرفی داتام

شرکت گروه مالی داتام (سهامی عام) در تاریخ 17/12/1388 با شماره 369845 و شناسه ملی 10320199217 با شخصیت حقوقی شرکت سهامی خاص نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 08/06/1402 (روزنامه رسمی شماره 22882 مورخ 23/07/1402)، شخصیت حقوقی شرکت به سهامی عام تغییر یافت و اساسنامه شرکت منطبق با اساسنامه نمونه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‌های مادر (هلدینگ) تصویب شد.

آخرین سرمایه ثبت شده شرکت مبلغ 10,000,000 میلیون ریال منقسم به 10,000,000,000 سهم عادی هزار ریالی تماماً پرداخت شده می‌باشد.

1388

تأسیس شرکت

1391

مشارکت در تأسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ

1396

تحصیل سهام شرکت کارگزاری حافظ

1397

تحصیل سهام شرکت پاک انرژی نیکو گستر

1398

تحصیل سهام شرکت لیزینگ ایران زمین و شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین

1401

پذیرش در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران

1402

ثبت به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار

درج نماد داتام در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران

عرضه سهام

اعضای هیات مدیره

عباس فارسی​

رئیس هیأت مدیره​

(غیر موظف)

مجید رضی‌زاده

نایب رئیس هیأت مدیره

(غیر موظف)

مهران باوند سوادکوهی​

عضو هیأت مدیره

(غیر موظف)

علی مهدوی پارسا​

عضو هیأت مدیره

(موظف)

علی عالی‌زاده​

عضو هیأت مدیره

(موظف)

ساختار سازمانی

حاکمیت شرکتی

در راستای رعایت مفاد دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته‌های نظارتی و تخصصی مربوطه تحت نظر هیأت مدیره شرکت تشکیل شده و فعال می‌باشند.

مدیران اجرایی

معصومه کاشف

مدیر خدمات مالی

کارشناسی ارشد حسابداری

ابوالفضل یوسفی

مدیر امور حقوقی

دکتری تخصصی حقوق

سهیل مشکوری

مدیر مالی

کارشناسی ارشد حسابداری

طهماسب موسی پور

مدیر منابع انسانی و پشتیبانی

کارشناسی مهندسی نرم افزار

شرکت های فرعی و وابسته گروه مالی داتام

کمیته حسابرسی

در راستای رعایت مفاد دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب 18/07/1401 هیأت مدیره سازمان، کمیته‌های نظارتی و تخصصی مربوطه تحت نظر هیأت مدیره شرکت تشکیل شده و فعال می‌باشند.

اهداف

کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئت مدیره و بهبود آن جهت کسب اطمينان معقول از:

  • اثربخشي فرآیندهای نظام راهبری، مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی
  • سلامت گزارشگری مالی
  • اثربخشی حسابرسي داخلي،
  • استقلال حسابرس مستقل و اثربخشی حسابرسی مستقل
  • رعايت قوانين، مقررات و الزامات.

اهم مسئوليت‌های‌ کميته حسابرسي نسبت به کنترل‌های داخلی و مدیریت ریسک، به شرح زير است:

  • نظارت بر اثربخشی سيستم‌هاي کنترل داخلي شرکت شامل کنترل فناوري اطلاعات و حفظ امنيت آن‌ها،
  • کسب اطمینان معقول از کفايت دامنه بررسي حسابرسان داخلي از نظام کنترل‌هاي داخلي شرکت،
  • کسب اطمینان معقول از اثربخشی فرآیند مدیریت ریسک مشتمل بر شناسایی، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، مدیریت و نظارت بر سیستم مدیریت ریسک،
  • بررسی ارزیابی حسابرس داخلی از کنترل‌های داخلی و اظهار نظر حسابرس مستقل نسبت به کنترل‌های داخلی،
  • پيگيري اجراي توصيه‌ها و رفع نقاط ضعف کنترل‌هاي داخلي که توسط حسابرسان داخلی و یا مستقل به کمیته گزارش می‌شود،
  • ارائه گزارش‌ کنترل‌های داخلی به هیأت مدیره شامل ارزیابی و اظهارنظر نسبت به كنترل‌های داخلی شرکت‌های فرعی.

اهم مسئوليت‌های‌ کميته حسابرسي نسبت به گزارشگری مالی، به شرح زير است:

  • نظارت بر موضوعات با اهمیت گزارشگری مالی، قضاوت‌ها و برآوردهای عمده، رویه‌های حسابداری عمده، نحوه افشا و انتخاب و تغییر در هر یک از آن‌ها و افشای معاملات با اشخاص وابسته در گزارش‌های مالی شرکت،
  • کسب اطمينان معقول نسبت به قابلیت اطمینان و به موقع بودن گزارش‌های مالی شرکت،
  • کسب اطمينان معقول نسبت به رعايت استانداردهاي حسابداري و ساير مقررات در گزارش‌های شرکت،
  • کسب اطمینان معقول از این‌که همه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری هیأت مدیره در رابطه با گزارشگری مالی در اختیار آنان قرار گرفته است،
  • بررسی پیش نویس گزارش‌های مالی شرکت قبل از تصویب توسط هیأت مدیره و همچنین پیشنهادهای حسابرس مستقل در خصوص اصلاحات آن.

اهم مسئوليت‌های‌ کميته حسابرسي نسبت به حسابرسی داخلی، به شرح زیر است:

  • بررسي منشور و ساختار سازماني حسابرسي داخلي و اطمينان از کفايت ساختار مزبور و استقلال آن جهت ايفاي وظايف و ‌مسئوليت‌هاي حسابرسي داخلي،
  • بررسی و ارسال برنامه سالانه واحد حسابرسی داخلی و کفایت منابع مورد نیاز آن به هیأت مدیره جهت تصویب،
  • نظارت بر اثربخشي و عملکرد صحیح حسابرسي داخلي طبق ضوابط و مقررات،
  • کسب اطمينان معقول از دسترسی واحد حسابرسی داخلی به منابع و اطلاعات مورد نیاز برای ایفای مسئولیت‌های آن،
  • کسب اطمینان معقول از پيروي واحد حسابرسی داخلی از استانداردهاي داخلی لازم­الاجرا یا بين‌المللی مربوط،
  • بررسی گزارش‌های حسابرسی داخلی و ارسال آن به هیأت مدیره شرکت حسب ضرورت،
  • کسب اطمينان معقول از ارائه يافته‌ها و توصيه‌هاي مهم از سوي حسابرسان داخلي به مديريت و پيگيري اقدامات لازم،
  • برقراری امکان ارتباط آزاد و کامل مدیر واحد حسابرسی داخلی با کمیته حسابرسی،
  • پيشنهاد به هیئت مديره براي انتصاب، برکناري و تعيين حقوق و مزايا و پاداش مدیر حسابرسی داخلی،

اهم مسئوليت‌های‌ کميته حسابرسي نسبت به حسابرسی مستقل، به شرح زير است:

  • پایش استقلال حسابرس مستقل و عدم تضاد منافع بالقوه آن با توجه به آیین رفتار حرفه‌ای حاکم بر حسابرس مستقل،
  • بررسی کلیه شرایط قرارداد حسابرسی و تناسب حق‌الزحمه دریافتی حسابرس مستقل،
  • ارائه پيشنهاد درباره انتخاب، چرخش یا تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی به هیأت مدیره متناسب با بررسي‌‌‌­ها و الزامات،
  • پایش اثربخشی عملکرد حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت و نتایج کار آن‌ها،
  • مذاكره با حسابرس مستقل و بازرس قانوني درباره برنامه‌ریزی کلی و راهبرد حسابرسي،
  • حسب مورد، کسب اطمينان معقول از هماهنگي حسابرسي مستقل شرکت‌های اصلي و فرعي در مواردي ‌که بيش از يک مؤسسه حسابرسي درگير کار حسابرسي است،
  • هماهنگ سازی امور حسابرسی مستقل با حسابرسی داخلی،
  • بررسی پیش‌نویس گزارش‌ حسابرس مستقل و بازرس قانونی و مساعدت جهت رفع اختلاف‌نظر بین حسابرس مستقل با هیأت مدیره و مدیرعامل،
  • بررسي نتايج يافته‌هاي حسابرس مستقل و بازرس قانونی با حضور مديريت اجرایی،
  • بررسي نامه مدیریت حسابرس مستقل و پیگیری اقدامات مدیریت ارشد در پاسخ به آن،
  • بررسي و پيگيري اقدامات انجام شده برای رفع بندهاي مندرج در گزارش حسابرسي و بازرس قانونی و تکاليف تعیین شده توسط مجامع عمومي،
  • اعلام نظر قبلی در خصوص انجام خدمات غیرحسابرسی مجاز با توجه به آیین رفتار حرفه‌ای توسط حسابرس مستقل و همچنین مهارت و تجربه حسابرس برای ارائه این خدمات،
  • برقراری امکان ارتباط آزاد و کامل حسابرس مستقل با کمیته حسابرسی.

اهم مسئوليت‌های‌ کميته حسابرسي نسبت به رعايت قوانين، مقررات و الزامات، کسب اطمینان معقول از وجود رویکرد و فرآیندهای اثر‌بخش جهت نظارت بر موارد زیر است:

  • رعایت قوانین، مقررات و الزامات در شرکت،
  • وجود برنامه راهبردی و پیگیری اجرای راهبردهای شرکت در راستای دستیابی به اهداف کلی و عملیاتی،
  • وجود منشور اخلاقی سازمانی و پایبندی مدیریت ارشد و کارکنان به آن،
  • پيگيري آثار تغييرات صورت گرفته در قوانين و مقررات مربوطه بر فعالیت شرکت، و
  • پيگيري گزارش‌های دريافتي مبني بر عدم رعايت قوانين، مقررات و الزامات شامل مصوبات هیأت مدیره.

اهم مسئوليت‌‌های کميته حسابرسي نسبت به گزارش‌دهی، به شرح زير است:

  • ارائه گزارش در خصوص عملکرد واحد حسابرسي داخلي و حسابرسی مستقل به هیأت مدیره شرکت،
  • تدوین گزارش فعالیت سالانه کمیته حسابرسی حداقل شامل معرفی اعضا و سوابق آن‌ها، اهم وظایف، فعالیت‌های انجام شده، دستاوردها و برنامه‌های آتی جهت درج در گزارش فعالیت هیأت مدیره به مجمع عمومی،
  • ارائه سایر گزارش‌های لازم به هیأت مدیره در چارچوب وظایف.
  • در صورت وجود موارد با اهمیتی از عدم توافق کمیته حسابرسی و هیأت مدیره، هیأت مدیره مکلف است موضوع را در گزارش کنترل‌های داخلی توضیح دهد.

اهم سایر مسئوليت‌های‌ کميته حسابرسي، به شرح زير است:

  • نظارت بر اطلاعات، شرایط و رعایت الزامات مرتبط با معاملات با اشخاص وابسته،
  • کسب اطمینان معقول نسبت به سلامت، قابلیت اعتماد و به موقع بودن سایر گزارش‌های تهیه شده برای انتشار به خارج از شرکت،
  • حضور رئیس کمیته حسابرسی در مجمع عمومی جهت پاسخگویی به سوالات سهامداران،
  • کسب اطمینان معقول از آگاهي هیأت مدیره از موضوعاتي که ممکن است اثر با اهميتي بر وضعيت مالي يا امور مرتبط با فعاليت شرکت داشته باشد،
  • تعامل با ساير کميته‌‌­هاي هیأت مدیره،
  • ارزيابي منظم عملکرد کميته اعم از عملکرد هر يک از اعضا و کميته،
  • انجام ساير فعاليت‌هاي مرتبط بنا به درخواست هیأت مديره.

اعضا

عباس فارسی

سمت در کمیته: رئیس کمیته

عضویت در هیأت مدیره: بله

تحصیلات: دكتری حرفه‌اي بازاریابی

علی امانی

سمت در کمیته: عضو کمیته

عضویت در هیأت مدیره: خیر

تحصیلات: کارشناسی ارشد حسابداری

حمیدرضا خادم

سمت در کمیته: عضو کمیته

عضویت در هیأت مدیره: خیر

تحصیلات: دکتری حسابداری

کمیته انتصابات

وظایف و مسئولیت‌ها

  • پيشنهاد انتصاب و بركناري مديران ارشد شركت اصلي و اعضاي هيئت مديره شركت‌هاي فرعي به هيئت مديره،
  • پيشنهاد نامزدهايي براي عضويت در كميته‌هاي تخصصي به هيئت مديره،
  • پيشنهاد برنامه آموزشي و اتخاذ سياست‌هاي لازم به منظور توجيه وظايف هيئت مديره براي اعضاي جديد هيئت مديره، مديرعامل و مديران ارشد.

اعضا

عباس فارسی

سمت در کمیته: رئیس کمیته

عضویت در هیأت مدیره: بله

تحصیلات: دكتری حرفه‌اي بازاریابی

محسن نوایی

سمت در کمیته: عضو کمیته

عضویت در هیأت مدیره: خیر

تحصیلات: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی

دانیال محجوب

سمت در کمیته: عضو کمیته

عضویت در هیأت مدیره: خیر

تحصیلات: دکتری مدیریت کسب و کار کارشناسی ارشد حسابداری

کمیته ریسک

وظایف و مسئولیت‌ها

  • پيشنهاد رويكردها، راهبردها و سياست‌هاي مديريت ريسك به هیأت مديره شركت،
  • بررسي وضعيت ريسك‌هاي شركت بر حسب درجه ريسك‌پذيري و اشتهاي ريسك تعيين شده هيأت مديره و در صورت لزوم مشاوره به مديرعامل و يا واحد حسابرسي داخلي،
  • تحليل مديريت ريسك در سطح كلان هيأت مديره،
  • بررسي اثربخشي سيستم مديريت ريسك شركت و همچنين بررسي عملكرد مديريت ريسك،
  • شناسايي نارسايي‌هاي موجود در مديريت ريسك جهت طرح در هيأت مديره.

اعضا

علی مهدوی پارسا

سمت در کمیته: رئیس کمیته

عضویت در هیأت مدیره: بله

تحصیلات: دكتری مدیریت مالی

منوچهر دبیریان

سمت در کمیته: عضو کمیته

عضویت در هیأت مدیره: خیر

تحصیلات: کارشناسی ارشد ریاضی

علی ویسی

سمت در کمیته: عضو کمیته

عضویت در هیأت مدیره: خیر

تحصیلات: کارشناسی ارشد حسابداری

مأموریت

شرکت گروه مالی داتام (سهامی عام) در راستای تأمین منافع همه گروه‌های ذینفعان خود، به شرح زیر ایفای مسئولیت خواهد نمود:

  • از منظر مشتریان: پیشرو و نوآور در ارائه خدمات مالی و دارای بالاترین نرخ توصیه توسط مشتریان در صنعت
  • از منظر نیروی انسانی: دارای نیروی انسانی حرفه‌ای، خلاق و نوآور و برترین گروه مالی در دلبستگی شغلی کارکنان
  • از منظر سهامداران: ارزش‌آفرینی پایدار در عین شفافیت مالی

ارزش ها

  • رازداری و امانت‌داری
  • شفافیت
  • مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و اولویت‌دهی به منافع مشتریان
  • کار تیمی
  • احترام به علائق، نگرش‌های فردی و تفاوت‌های فرهنگی
  • نظم و انضباط
  • دقت و سرعت در کارها
  • خلاقیت و نوآوری
  • رعایت قوانین و مقررات حرفه‌ای
  • سلامت و انصاف در روابط تجاری